به دلیل نوسانات قیمت دلار لطفا قبل از خرید تماس بگیرید

فروشگاه اینترنتی ای بای

تفاوت انواع SSD ساتا، M.2 و NVMe

در این مطلب می‌خوانید:

انواع هارد SSD

تفاوت بین ssd و m2 سوالی است که بسیاری از کاربران می پرسند. حافظه های حالت جامد M.2 مانند هارد دیسک یا هارد دیسکی که حافظه ای برای ذخیره اطلاعات است حافظه ای برای ذخیره اطلاعات در سیستم کامپیوتری در نظر گرفته می شود، قبلا تفاوت هارد دیسک و حافظه ssd را در تفاوت هارد مقایسه کرده ایم. disk and ssd بنابراین اگر هنوز اطلاعات کافی در مورد آن ندارید می توانید از این مقاله استفاده کنید حافظه SSD M.2 مانند حافظه SSD معمولی نوعی حافظه SSD یا دیسک حالت جامد است که برای سرعت های بالاتر طراحی شده است. و با توجه به مشخصاتی که برای صنعت کامپیوتر طراحی شده است، در واقع می توان گفت که فرم فاکتور کوچکی از نوع کارت حافظه است که مستقیماً بر روی مادربردهای پشتیبانی کننده آن نصب می شود.

به عنوان مثال، اگر لپ تاپ دارید، قبل از خرید حافظه SSD m.2 باید بررسی کنید که آیا لپ تاپ من از SSD m.2 پشتیبانی می کند یا خیر.

حافظه SSD چیست، انواع و کاربردهای آن چیست؟

حافظه ssd مخفف Solid State Drive به معنای درایو حالت جامد است که زمان بیشتری برای جایگزینی کلمه درایو با حافظه است. Solid State Drive نسل جدیدی از دستگاه های ذخیره‌سازی است که در رایانه ها و سرورهای شخصی استفاده می شود. SSD مبتنی بر حافظه فلش است و به عنوان جایگزینی برای دیسک های مکانیکی سنتی محسوب می‌شود و بسیار سریع است.

انواع هارد SSD

حافظه های SSD به چهار گروه زیر تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند:

  1. حافظه های SATA SSD: این حافظه ها در ابعاد ۲.۵ اینچی تولید می شوند و بیشتر در لپ تاپ ها استفاده می شوند. سرعت خواندن و نوشتن این حافظه ها به رابط های SATA I، II و III آنها بستگی دارد. حافظه SATA III بالاترین سرعت انتقال داده ۶ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهد.
  2. حافظه mSATA: این مدل های حافظه که حجم کمتری نسبت به مدل قبلی دارند، همچنان مبتنی بر رابط SATA هستند و عمدتاً در دستگاه هایی با ابعاد کوچک مانند تین کلاینت و مینی لپ تاپ استفاده می شوند.

حافظه ۳. m2: این گروه حافظه نسبت به مدل های دیگر سرعت بیشتری دارد و بر اساس فناوری NVMe ساخته شده است. حافظه m2 قابلیت نصب در اسلات PCIe را دارد و از ۴ خط انتقال داده استفاده می کند که به آن امکان می دهد سرعت بالاتری نسبت به مدل های دیگر ارائه دهد. پشتیبانی از رابط های مختلف مانند SATA III، PCIe 3.0 و USB 3.0 نقطه قوت این حافظه در مقایسه با mSATA است. در ادامه در مورد تفاوت حافظه m2 و SATA بیشتر توضیح خواهیم داد.

حافظه M.2 چیست ؟

قبل از رفتن به مدل های حافظه m2 لازم است کمی در مورد پورت m2 یا بهتر است آن را کانکتور m2 بدانیم و اینکه چرا این پورت نیاز بوده است؟ با ما همراه باشید

پورت M.2 چیست؟

پورت M.2 روی مادربرد شما دارای برچسب SATA PCIe است. SSD های M.2 بر روی این پورت نصب شده اند. یکی از پورت های جدید مادربردهای مدرن که برای ذخیره دستگاه ها استفاده می شود، پورت M.2 است. در مادربردهای قدیمی مانند چیپست Z87 اینتل، این پورت را نمی‌بینید، اما در مادربردهای جدیدتر مانند Z97، این پورت یکی از پورت های اصلی مادربرد، پورتی به نام M.2 است که ما آن را دوست داریم.

چرا به M.2 نیاز دارید؟

چند سال پیش، زمانی که استفاده از حافظه SSD در بازار بسیار کم بود، هیچکس به محدودیت درگاه های SATA 2 یا SATA 3 فکر نمی کرد. SATA III یا به عبارت دیگر SATA 3 دارای ظرفیت انتقال ۶ گیگابایت بر ثانیه بود. اگر بخواهیم این عدد را به درستی متوجه بشیم، باید آن را بر ۸ تقسیم کنیم و در نهایت سرعت آن به ۷۵۰ مگابایت بر ثانیه می رسد که از حداکثر سرعت درایوهای SSD درجه یک بالاتر بود، بنابراین هیچ کس به آن اهمیت نمی داد.

سرعت بوت ویندوز روی هارد دیسک استاندارد از ۶۰ ثانیه به ۲۰ ثانیه کاهش یافته است، اما هنوز سرورها و ابرکامپیوترهایی هستند که به سرعت بالاتری نیاز دارند. بنابراین شرایط کم کم داشت تغییر می کرد و باید کاری کرد که سرعت راه اندازی ویندوز افزایش یابد. پس درایوهایی با سرعت بسیار بالاتر معرفی شده و فناوری های جدیدی در بازار عرضه می شوند. حافظه مورد استفاده در اسلات PCI Express و درایوها با گذرگاه سریعتر مانند SATA Express.

حتما با شرکت Z-Drive در OCZ آشنایی دارید، اما باید بگویم که این تنها Z-Drive نیست که معرفی شده است. مدل های مختلفی با سرعت بسیار بالاتر از ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه به بازار عرضه شد که شوک بزرگی به سیستم های کامپیوتری وارد کرد و سرعت راه اندازی سیستم را افزایش داد.

کارت‌های PCI Express که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم، مانند محصول OCZ، از نظر سرعت امتیاز خوبی کسب کردند و از مرز ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه فراتر رفتند، اما یک نقطه ضعف بسیار بزرگ داشتند، آنها نسبتاً بزرگ بودند. از این کارت ها به همین دلیل پورت جدیدی وارد دنیای مادربردها شده است به نام SATA Express که اولین راه حل پیشنهادی بود، این پورت کاملا شبیه SATA است اما سرعت بسیار بالاتری دارد. اگر بخواهیم در مورد تفاوت این پورت ها صحبت کنیم، تفاوت بسیار مهم دیگری بین SATA قدیمی و SATA Express وجود دارد، یعنی به جای استفاده از باس SATA برای گذرگاه ارتباطی، در SATA Express، اتوبوس PCI Express است. . استفاده می شود که سرعت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

حالا بعد از اینکه این پورت ها به بازار آورده شده و روی مادربردها نصب می شوند. پورت دیگری به نام پورت M.2 وارد عرصه فناوری شد و مبنایی برای معرفی حافظه های SSD بسیار کوچک اما بسیار سریع شد. این حافظه ها به صورت کارت هایی با کانکتور M.2 کوچکتر هستند. در آغاز، این حافظه ها برای استفاده در لپ تاپ‌ها و اولترابوک‌ها به بازار عرضه شدند، اما در آن زمان تمام مادربردها دارای آن پورت یا کانکتور M.2 بودند، بنابراین می توانید از این حافظه ssd در سیستم کامپیوتر خود استفاده کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *