به دلیل نوسانات قیمت دلار لطفا قبل از خرید تماس بگیرید

فروشگاه اینترنتی ای بای

تفاوت رم DDR5 با DDR4 چیست؟

تفاوت رم DDR5 با DDR4
در این مطلب می‌خوانید:

رم DDR4 چیست؟

عبارت DDR4 مخفف double data rate 4 است که در واقع نوعی حافظه SDRAM و نسل جدید است.

تفاوت اصلی رم DDR این است که پهنای باند انتقال داده در داخل آن دو برابر شده و از این رو به آن دوبرابر می گویند.

پس از سال ها تاخیر کوتاه، حافظه DDR4 در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. البته نمونه های کوچک تری از این نوع حافظه ها از دهه ۱۹۷۰ در بسیاری از دستگاه های الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفت، اما در سال ۲۰۱۴ یک نسخه سازگار با رایانه شخصی معرفی شد.

این حافظه جایگزین نسل قبلی خود یعنی DDR3 شد که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد.تفاوت بزرگ این دو مدل حافظه، شرکت را مجبور به روی آوردن به نسل جدید DDR کرد.

پیشنهادی: قیمت لپ تاپ ایسوس

رم DDR5 چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اولین تراشه DDR5 در واقع توسط SK Hynix در ۶ اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شد و هدف آن متخصصان کلان داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بود. اما تا نوامبر ۲۰۲۱ بود که گیمرها توانستند برای اولین بار از DDR5 استفاده کنند، زمانی که پردازنده های نسل دوازدهم اینتل و مادربردهای Z690 عرضه شد.

نسل دوازدهمین پردازنده هسته ای Alder Lake اینتل دوران DDR5 را به ارمغان می آورد. همراه با سیستم عامل جدید، دو فناوری جدید شامل حافظه DDR5 و PCI Express (PCIe) 5.0 ارائه می شود.

DDR5 آخرین استاندارد برای ماژول های حافظه در رایانه های مصرف کننده است که در کنار پردازنده های دوازدهم Gen Intel Core i9-12900K و مادربردهای تراشه Z690 راه اندازی شده است. مادربردهایی که از چیپست Z690 استفاده می کنند اولین بردهای مصرفی هستند که از ماژول های حافظه DDR5 و تراشه های Alder Lake پشتیبانی می کنند.

با این حال، روی رایانه شخصی یا مادربرد Alder Lake، تغییر به DDR5 می تواند همه چیز را تغییر دهد. دلیل این امر این است که بردهای سازگار با DDR5 به دلیل تفاوت در طراحی پین با نسل قبلی، با سری DDR4 سازگار نیستند. این بدان معناست که مادربردهای DDR4 از حافظه DDR5 پشتیبانی نمی کنند.

مقایسه رم DDR5 و رم DDR4

مقایسه رم DDR5 و رم DDR4

درایو توسعه DDR5 با افزایش ظرفیت آن به ۶۴ گیگابایت در هر مدار مجتمع، آی سی یا چیپست روی ماژول های حافظه مرتبط است. این نشان دهنده افزایش چهار برابری نسبت به حافظه DDR4 است. نسل های قبلی حافظه های DDR معمولاً دو برابر ظرفیت های قبلی خود داشتند.

نرخ داده های موجود برای DDR4 3200-1600 گیگابیت بر ثانیه و برای DDR5 4800-6400 گیگابیت در ثانیه دو برابر است، اگرچه در واقع سازندگان این فرکانس را بسیار بیشتر افزایش می دهند. حافظه DDR4 با سرعت ۵۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه در بازار موجود است، اورکلاک رم در بایوس نیز می تواند مزایای بیشتری به همراه داشته باشد.

سرعت انتقال داده

می‌توانیم دید که چگونه پهنای باند مؤثر ۳۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه رم DDR4 با رم DDR5 مقایسه می‌شود. ما شاهد افزایش چشمگیر ۳۶% هستیم (یعنی x1.36). نرخ داده پایه DDR5 4800 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند استاندارد (پیش از اورکلاک) ۳۲۰۰ گیگابیت در ثانیه، DDR4 را تا ۸۷ درصد بیشتر کاهش می دهد (یعنی x1.87).

پهنای باند

پهنای باند کامپیوتر شما با استفاده از چندین پارامتر محاسبه می شود. با این حال، به زبان ساده، هرچه سرعت مگاهرتز رم شما بیشتر باشد، عملکرد آن بهتر است. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که اندازه رم شما نیز تفاوت ایجاد می کند. رم بیشتر همیشه بهتر از رم سریعتر است. به عنوان مثال، اگر ۳۲ گیگابایت رم در ۲۴۰۰ مگاهرتز دارید، در بیشتر موارد، عملکرد بهتری نسبت به ۱۶ گیگابایت رم در ۳۶۰۰ مگاهرتز خواهد داشت.

ولتاژ

به عنوان یک قاعده کلی، هرچه ولتاژ RAM بالاتر باشد، عملکرد بهتری دارد و این مورد برای نسل‌ها خواهد بود. RAM با ولتاژ بالاتر گرمای بیشتری تولید می کند. با این حال، ولتاژ رم شما باید با ولتاژ مادربرد مطابقت داشته باشد.

زمان و تأخیر حافظه

DDR5 دارای تأخیر مشابه DDR4 است، اگرچه پیشرفت‌های تکنولوژیکی که امکان دسترسی به حافظه را فراهم می‌کند در حالی که برخی از حافظه‌های آن به‌روز می‌مانند، نسبت به نسخه‌های قبلی خود با بهبود فناوری، بهبود یافته است.

ساعت حافظه یک معیار کلیدی است که در جلوی تراشه های رم به صورت چهار عدد که با خط تیره از هم جدا شده اند نوشته شده است و تعداد چرخه های ساعت مورد نیاز برای واکشی داده ها را نشان می دهد. از چپ به راست بخوانید، چهار عدد عبارتند از: CAS، tRCD، tRAP و tRAS. همه اینها تعداد چرخه های مورد نیاز برای انجام یک عملیات خاص در RAM را نشان می دهد.

از نظر تاریخی ، اولین تراشه های DDR4 ، با وجود داشتن سرعت ساعت و اندازه حافظه بالاتر از نسل های قبلی DDR3 ، به دلیل تأخیر بسیار زیاد کندتر عمل کردند. مدتی طول کشید تا سازندگان این فناوری را تا حدی اصلاح کنند که نسبت به نسل قبلی بهتر عمل کند. فقط زمان نشان خواهد داد که آیا این موضوع برای DDR5 نیز صادق است یا خیر.

پیشنهادی: لپ تاپ asus vivobook

ظرفیت حافظه رم

ظرفیت حافظه رم

DDR5 دارای پتانسیل ۴ برابر حافظه DDR4 است، یعنی تا ۶۴ گیگابایت در هر تراشه برای حافظه UDIMM که در رایانه های رومیزی استفاده می شود. بالقوه انباشته شدن ۸ تراشه، RAM سیستم را به ۵۱۲ گیگابایت می رساند که مقدار غیرعادی از حافظه است.

توجه داشته باشید که تا همین اواخر فقط ۸ گیگابایت رم برای نصب بازی های کم رده مورد نیاز بود، اگرچه ما اکنون ۱۶ گیگابایت را به عنوان استاندارد توصیه می کنیم. هنگام آزمایش پردازنده های جدید سری Ryzen 5000، متوجه شدیم که افزایش از ۱۶ گیگابایت به ۳۲ گیگابایت، تفاوت قابل توجهی در عملکرد ایجاد می کند.

معماری AMD، به ویژه Infinity Fabric، به ظرفیت حافظه کافی برای استفاده کامل از قدرت آن نیاز دارد. برای ویرایشگرهای ویدئویی، رم ۳۲ گیگابایتی معمول خواهد بود. با این حال، افزایش رم تا ۶۴ گیگابایت به راحتی با استفاده از ۴ تا DDR4 انجام می شود.

آیا DDR5 نسبت به DDR4 در مصرف انرژی کارآمدتر است؟

مصرف انرژی کمتر در مقایسه با DDR4 برای این تراشه قدرتمندتر منطقی است و کوچک شدن اندازه ترانزیستور نسل جدید به معنای ظرفیت بیشتر در مناطق مشابه در نسل های قبلی DDR است. DDR5 تنها ۰.۱ ولت اختلاف سطح ولتاژ با DDR4 دارد، بنابراین مصرف برق یک کامپیوتر معمولی تغییر نخواهد کرد.

با این حال، اگرچه افت ۰.۱ ولت (۸.۴٪) ممکن است چندان زیاد به نظر نرسد و احتمالاً برای کاربران رایانه های شخصی تفاوت چندانی ایجاد نکند، عمر باتری تلفن های همراه با استفاده از این فناوری را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

چیزی که در مورد تراشه های DDR5 نسبت به نسل های قبلی شگفت انگیز است، توانایی آنها در به روز رسانی خود است یا این ویژگی همیشه توسط مادربرد کنترل می شد. این می تواند هزینه برد را در آینده کاهش دهد.

برای مطالعه: کارت گرافیک مناسب برای پریمیر

رم چقدر روی عملکرد سیستم تاثیر می گذارد؟

از نظر فنی، رم در لیست اولویت ها در هنگام ساخت اجزای یک بازی جدید، پایین بود. حداقل مقدار رم نیز بسیار مهم است، به خصوص اگر به دنبال ساخت کامپیوتری هستید که بتوان از آن برای ویرایش ویدیو و کارهای دیگر استفاده کرد.

استفاده از رم گران‌تر نسبت به یک پردازنده گرافیکی سطح بالا منطقی‌تر است. با این حال، در برخی موارد، رم بهتر می تواند به معنای افزایش قابل توجه فریم در ثانیه (FPS) باشد، به عنوان مثال هنگام بازی.

افزایش رم می تواند به ویژه هنگام اجرای بازی هایی با وضوح ۱۰۸۰p موثر باشد. افزایش وضوح بازی بالاتر از ۱۰۸۰p باعث محدود شدن CPU می شود. بنابراین بازی هایی با رزولوشن بالاتر از ۱۰۸۰p به عملکرد CPU بستگی دارند و افزایش سرعت و حجم حافظه باعث افزایش عملکرد CPU می شود.

عملکرد FPS در بازی ها را می توان با ارتقاء رم به طور قابل توجهی بهبود بخشید زیرا گلوگاه های عملکرد CPU را از بین می برد. با استفاده از همان منطق “گرافیک داخلی” مانند GPU های AMD، از رم داخلی به عنوان VRAM استفاده می کند، بنابراین رم ارتقا یافته ممکن است برای کاربران معمولی لپ تاپ مفیدتر باشد.

این به وضوح گلوگاه عملکردی را نشان می دهد که ممکن است در زمانی که RAM کافی وجود ندارد رخ دهد. با این حال، این مورد نیز وجود دارد که هر چیزی بیش از ۴۰۰۰ گیگابایت بر ثانیه و ۳۲ گیگابایت رم، که همه آنها را می توان با DDR4 به دست آورد، اصلاً تفاوت زیادی برای CPU ایجاد نمی کند.

DDR5 چگونه بر بازی تاثیر می گذارد؟

در این بخش قصد داریم با مثال از تعدادی بازی عملکرد بهتر رم های DDR5 را نمایش دهیم.

با شروع بازی Assassin’s Creed Valhalla، شاهد بهبود عملکرد ۱۳ تا ۱۵ درصدی با حافظه جدید DDR5 هستیم که میانگین نرخ فریم را از ۱۲۱ فریم بر ثانیه به ۱۳۷ فریم در ثانیه در ۱۰۸۰p می رساند. اما آنچه که بسیار چشمگیر بود. همانطور که انتظار می رفت DDR5 یک مزیت عملکرد واضح در Assassin’s Creed Valhalla ارائه می دهد.

یکی از بازی‌هایی که از استفاده از حافظه DDR5 بهره نمی‌برد Battlefield 2042 است. اگرچه این داده‌ها بر اساس مسابقه ربات آسان ما هستند، حالت ۱۲۸ بازیکن با حافظه DDR5 با پهنای باند بالا نیز بهبودی را مشاهده نمی‌کند.

بازی Call of Duty Vanguard یکی دیگر از بازی هایی است که در آن شاهد تفاوت جزئی بین این دو نوع حافظه حتی در ۱۰۸۰p هستیم. بنابراین به نظر می رسد که این بازی محدود به مموری استیک نیست.

Counter Strike Global Offensive یک بازی بسیار محدود با CPU است و در اینجا می بینیم که پهنای باند بیشتر به CPU برای بهبود عملکرد در ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p کمک نمی کند، اگرچه ما فقط در مورد یک تفاوت کوچک تک رقمی صحبت می کنیم.

PUGB

تست‌های PUGB یک بهبود کوچک حداقل ۱% با DDR5 نشان می‌دهند. در همین حال، میانگین نرخ فریم تقریبا ثابت می ماند و به شما این امکان را می دهد تا با هر دو فناوری ذخیره سازی در این بازی، از CPU Alder Lake حداکثر بهره را ببرید.

آیا ارتقا رم از DDR4 به DDR5 ارزش دارد ؟

آیا ارتقا رم از DDR4 به DDR5 ارزش دارد ؟

اگر از کامپیوتر خود برای کارهای روزمره مانند جستجو در وب، تماشای فیلم و سریال، چک کردن ایمیل و انجام کارهای روتین و اداری و حتی دانشجویی استفاده می‌کنید، ارتقا رم به DDR5 احتمالا برای شما فایده‌ای نخواهد داشت.

اما اگر از کامپیوتر خود برای کارهای سنگین‌ مانند بازی‌های ویدیویی، رندرینگ، ویرایش ویدئو یا برنامه‌نویسی استفاده می‌کنید، ارتقا به DDR5 قطعا به شما در افزایش سرعت و کارایی سیستم کمک می‌کند.

در نظر داشته باشید برای استفاده از رم DDR5، شما به پردازنده‌ای نیاز دارید که از این نوع حافظه پشتیبانی کند. در حال حاضر، فقط پردازنده‌های نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل و پردازنده‌های نسل ۷۰۰۰ AMD از DDR5 پشتیبانی می‌کنند. مادربرد شما نیز باید از رم DDR5 پشتیبانی کند. اگر مادربرد شما از رم‌های DDR4 پشتیبانی می‌کند، نمی‌توانید رم DDR5 را روی آن نصب کنید. رم DDR5 در حال حاضر مقداری گران‌تر از رم DDR4 است.

رم DDR5 با اینکه مدت زمان کمتری وارد ایران شده اما هنوز به طور کامل در بازار جا افتاده است و احتمالا بتوانید در همه جا آن را پیدا کنید.

در ارتقای رم از DDR4 به DDR5 به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر از کامپیوتر خود برای کارهای روزمره استفاده می‌کنید، ارتقا به DDR5 را پیشنهاد نمیکنیم.
  • اگر از کامپیوتر خود برای کارهای سنگین استفاده می‌کنید و پردازنده و مادربرد شما از DDR5 پشتیبانی می‌کنند، ارتقا به DDR5 می‌تواند به شما در افزایش سرعت و کارایی سیستم کمک کند.
  • قبل از ارتقا به DDR5، قیمت و موجودی آن را در بازار بررسی کنید.

در نهایت، تصمیم به ارتقا به DDR5 به نیازها و بودجه شما بستگی دارد.

نتیجه گیری

زمانی که رم های DDR4 عرضه شد، تفاوت چندانی در عملکرد نسبت به نسخه های قبلی خود مشاهده نکردیم و این برای سال ها ادامه داشت. به همین ترتیب، رم های DDR5 تا پایان سال ۲۰۲۱ در اکثر رایانه‌ها استفاده نمیشد و چون از ابتدای سال ۲۰۲۳ شاهد رم های DDR5 روی لپ تاپ ها و سیستم های کامپیوتری بودیم می‌توان انتظار داشت که رم های DDR4 همچنان بخش عمده‌ای از بازار را در اختیار داشته باشد.

در نهایت، رم های DDR5 معمولاً محدودیت‌های عملکرد پردازنده‌ها و رایانه‌های شخصی بازی را کاهش می‌دهد، اما تا زمانی که این عوامل دیگر به سطحی نرسند که بتوانند آن را برآورده کنند، ارتقا به DDR5 منطقی نخواهد بود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *