به دلیل نوسانات قیمت دلار لطفا قبل از خرید تماس بگیرید

فروشگاه اینترنتی ای بای

بهترین کارت گرافیک مناسب برای رندر معماری چیست؟ + نکات

کارت گرافیک مناسب برای رندر معماری
در این مطلب می‌خوانید:

معماری، هنر و علم طراحی و ساخت ساختمان‌ها و فضاهای زندگی است که نقش مهمی در توسعه شهرها و جوامع دارد. در دنیای امروز، معماران برای اجرای پروژه‌های خود از تکنولوژی‌های روز بهره می‌برند. یکی از ابزارهای حیاتی در این راستا، کارت گرافیک است که نقش بسیار مهمی در اجرای پروژه‌های معماری بازی می‌کند.

در زمینه معماری، نیازهای خاصی از کارت گرافیک وجود دارد. معماران برای ایجاد نماها، ترسیم نقشه‌ها، و اجرای شبیه‌سازی‌های سه‌بعدی نیاز به قدرت گرافیکی بالا دارند. همچنین، کارت گرافیک باید قابلیت پشتیبانی از نرم‌افزارهای معماری معروف را داشته باشد.

در خرید کارت گرافیک برای معماری، باید به مشخصات فنی آن توجه ویژه‌ای داشت. نیروی پردازش گرافیکی (GPU)، حافظه گرافیکی، تعداد هسته‌های CUDA (برای کارت‌های انویدیا) یا Stream Processors (برای کارت‌های AMD)، و سرعت GPU از جمله مشخصات مهم هستند.

اهمیت کارت گرافیک برای رندر معماری چیست؟

اشتباه رایجی که اکثر کاربران هنگام انتخاب کارت گرافیک معماری مرتکب می‌شوند، قیمت است، یعنی هر چه قیمت بالاتر کارت گرافیک بهتر. هنگام استفاده از نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌ بعدی، ممکن است یک کارت گرافیک گیمینگ و یک مدل گران‌قیمت انتخاب کنید که در نهایت برای طراحی و محیط نرم‌افزاری‌تان کاربردی نباشد! زیرا کارت گرافیکی که برای بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی طراحی شده است ویژگی‌های یک کارت گرافیک مناسب معماری و طراحی را نخواهد داشت.

کارت‌های گرافیک مخصوص رندرینگ و طراحی دارای حافظه VRAM بیشتر، پهنای باند بالاتر و در کل قدرت پردازش بیشتری نسبت به کارت‌های گرافیک گیمینگ هستند.

بنابراین یک کارت گرافیک قوی برای اجرای بازی ممکن است برای کار در محیط‌های طراحی سه بعدی و رندرگیری مناسب نباشد.

فاکتورهای مهم در انتخاب کارت گرافیک مناسب معماری

زمانی که به دنبال یک کارت گرافیک مناسب برای ۳ds Max یا سایر نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه بعدی هستید، اولین قدم بررسی مشخصات توصیه شده توسط سازندگان نرم‌افزار است.حتی ممکن است توسعه‌دهنده نرم‌افزار شما کارت گرافیک خاصی را برای نسخه نرم‌افزاری مشخصی که استفاده می‌کنید، توصیه کرده باشد.

به عنوان مثال، نرم‌افزار SolidWorks کارت گرافیک با حداقل ۴ گیگابایت حافظه اختصاصی را برای اجرا، توصیه می‌کند.SolidWorks همچنین یک ویژگی عالی در وب‌سایت خود ارائه کرده است که به شما این امکان را می‌دهد تا از مشخصه‌های سخت‌افزاری مورد نیاز برای نسخه‌های مختلف نرم‌افزار آگاهی پیدا کنید.

این مشخصه‌ها شامل سیستم عامل، ورژن سیستم عامل، حداقل رم و تعداد هسته‌های پردازنده و مشخصات حداقل کارت گرافیک مورد نیاز است.همچنین اطلاعات مشابهی برای کارت‌های گرافیکی مناسب برای AutoCAD، ۳ds Max و Inventor در انجمن اختصاصی Autodesk ارائه شده است.

فاکتور های خرید گرافیک مناسب معماری

فاکتور های خرید گرافیک مناسب معماری

  1. حافظه ویدیویی

حافظه کارت گرافیک ایسوس یا VRAM بسیار شبیه رم مورد استفاده در کامپیوتر است، زیرا به عنوان یک فضای ذخیره‌سازی موقت برای داده‌ها عمل می‌کند.واضح است که هرچه ویژگی‌های نرم‌افزاری، پیچیده‌تر باشد، کارت گرافیک به داده‌های موقت بیشتری نیاز دارد.

با در نظر گرفتن این موضوع، هرچه یک کارت گرافیک VRAM بیشتری داشته باشد، تصاویر، آبجکت‌ها و بافت‌های پیچیده‌تری را می‌توان پردازش کند و زمان پردازش هم به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. کارت گرافیک‌های حرفه‌ای فعلی را می‌توان با حداکثر ۱۶ گیگابایت VRAM انتخاب کرد.

  1. نوع حافظه

نوع حافظه کارت گرافیک، نوعی رم است که روی کارت گرافیک استفاده می‌شود. اکثر کارت‌های مدرن از GDDR6 و GDDR5 استفاده می‌کنند که در اصل رم DDR3 است که عملیات گرافیکی بهینه شده است. برخی از کارت‌های گرافیکی ساده از رم DDR3 استفاده می‌کنند، اما با انجام این کار مقدار زیادی از عملکرد حافظه تضعیف می‌شود.

  1. سرعت حافظه

سرعت رم کارت گرافیک معمولاً بر حسب مگاهرتز سنجیده می‌شود و سرعتی است که کارت گرافیک می‌تواند به داده‌های ذخیره شده در RAM دسترسی پیدا کند.هرچه کارت سریع‌تر به داده‌ها دسترسی پیدا کند، زمان کمتری برای پردازش و رندرگیری صرف می‌کند.

  1. عرض باس حافظه

اگر مصرف شما برای حافظه کارت گرافیک زیاد است، کارت گرافیک با عرض باس بالاتر انتخاب کنید. این مورد به خصوص برای گرافیست ها در محیط‌های نرم‌افزاری سه بعدی با اهمیت است. پردازنده‌های گرافیکی ۲۵۶ بیتی برای افزایش سرعت انتقال داده‌ها بین حافظه و پردازنده گرافیکی مناسب هستند.

نه تنها عرض باس، بلکه پهنای باند حافظه هم نشان‌دهنده سرعت انتقال داده‌ها بین حافظه و GPU است. پهنای باند بیشتر در کارت گرافیک به معنی سرعت رندرگیری بیشتر و مدت زمان کمتر نمایش است.

  1. سرعت کلاک پایه

سرعت کلاک پایه کارت گرافیک، سرعتی است که هسته کارت گرافیک با آن کار می‌کند و بر حسب مگاهرتز بیان می‌شود. به علت تفاوت در ساختار داخلی کارت‌های گرافیک، دو کارت گرافیک با سرعت کلاک پایه یکسان لزوماً یک عملیات را در مدت زمان یکسان انجام نمی‌دهند. کارت گرافیکی با سرعت کلاک بالاتر همیشه سریع‌تر از کارت گرافیکی با سرعت کلاک پایین‌تر عمل می‌کند.

برای مطالعه: انواع ssd

  1. پورت‌های ارتباطی

پورت‌های موجود بر روی کارت گرافیک و تعداد آن‌ها اغلب دیده نمی‌شوند، اما هنگام انتخاب کارت گرافیک مناسب معماری ضروری هستند.

اکثر کارت‌های گرافیک جدید فقط از DisplayPort استفاده می‌کنند، بنابراین لازم است مانیتور خود را ارتقا دهید تا با کارت گرافیک انتخابی شما سازگار باشد. برای کاربران نرم‌افزارهای گرافیکی که از چند مانیتور ایسوس استفاده می‌کنند تا چند بخش از یک طرح یا مدل را به صورت هم‌زمان مشاهده کنند، پشتیبانی کارت گرافیک از چند پورت اتصال به مانیتور ضروری است.

  1. تعداد هسته

تعداد هسته‌ها بر قدرت کارت گرافیک تأثیر دارد و رندرگیری کارت را در طراحی‌ها در محیط‌های نرم‌افزاری افزایش می‌دهد. معمولاً در پایان فرآیند طراحی مثل تری‌دی‌مکس و SketchUp، خروجی رندرگیری می‌شود تا طرح نهایی روی مانیتور نمایش داده شود و روی کاغذ یا هر متریال دیگری قابل‌چاپ باشد.

فرآیند رندرگیری بخصوص برای طرح‌های پیچیده که از بخش‌های خاص در آن استفاده شده است، معمولاً زمان‌بر است. در این شرایط معمولا تعداد هسته‌های بیشتر در پردازنده گرافیکی می‌تواند این مدت زمان را به میزان زیادی کاهش دهد.

  1. مدل و نسخه سخت‌افزار

اگر دقت کرده باشید دو نام اصلی در میان سازندگان کارت‌های گرافیک برجسته است، یعنی NVIDIA و AMD. اما هر یک از این دو برند سری‌های ساخت مختلفی دارند.

هر دو برند AMD و NVIDIA هر دو سال یک بار سری جدید کارت گرافیک‌های خود را عرضه می‌کنند.با هر نسل جدیدی که عرضه می‌شود، ویژگی‌هایی نظیر حافظه، پهنای باند و تعداد هسته‌ها افزایش پیدا می‌کند. در حالی که مشخصه‌های فیزیکی کارت گرافیک مثل دمای کار و یا توان مصرفی تغییر نمی‌کند و حتی کاهش نیز می‌یابد.

کارت گرافیک Nvidia یا AMD کدام مناسب رندرینگ معماری است؟

کارت گرافیک Nvidia یا AMD کدام مناسب رندرینگ معماری است؟

پاسخ به این سوال که آیا Nvidia یا AMD برای رندر بهتر است یا خیر به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

نوع رندر: رندر مبتنی بر CPU یا GPU.

نرم افزار رندر: نرم افزارهای مختلف رندر ممکن است با یک نوع کارت گرافیک بهتر از نوع دیگری کار کنند.

بودجه: کارت‌های گرافیک Nvidia معمولاً گران‌تر از کارت‌های گرافیک AMD هستند.

نیازهای شما: اگر به رندر سریع و باکیفیت نیاز دارید، به کارت گرافیک قدرتمندتری نسبت به کسی که فقط گاهی اوقات رندر می‌دهد، نیاز دارید.

در اینجا مزایا و معایب هر نوع ذکر شده است:

 

مزایای کارت گرافیک های Nvidia:

  • عملکرد نمایش و رندرینگ کارت های انویدیا در بسیاری از سیستم ها، قدرتمند است
  • فناوری های اختصاصی مانند CUDA و RTX
  • پشتیبانی خوب از مشتری
  • طیف گسترده ای از کارت های گرافیک با طیف گسترده ای از قیمت ها

معایب کارت گرافیک های Nvidia:

 

  • گران تر از AMD
  • مصرف برق بیشتر

 

مزایای کارت گرافیک های AMD:

  • قیمت مناسب
  • عملکرد رندر خوب در برخی از نرم افزارها
  • مصرف برق کم

 

معایب کارت گرافیک های AMD:

  • در برخی از برنامه ها عملکرد ضعیف تری نسبت به Nvidia ارائه می دهد
  • پشتیبانی مشتری کمی ضعیف تر از Nvidia

 

جمع‌بندی

طراحان معماری اغلب از نرم‌افزارهای خاصی برای انجام کارهای طراحی و مدل‌سازی استفاده می‌کنند که از نظر گرافیکی سنگین بوده و رندرگیری در آن‌ها زمان قابل توجهی نیاز دارد. انتخاب کارت گرافیک مناسب برای معماری و طراحی، برای این دسته ضروری است.

مهم‌ترین فاکتور در کاربردهای طراحی و مدل‌سازی، حافظه ویدئویی و سرعت کلاک پردازنده گرافیکی است. این دو عامل در کنار بقیه عوامل مانند پهنای باند حافظه و عرض باس، سرعت انتقال داده‌ها رابین حافظه و پردازنده گرافیکی تعیین می‌کند و در صورت تقویت آن، سرعت رندرگیری افزایش خواهد یافت.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *