به دلیل نوسانات قیمت دلار لطفا قبل از خرید تماس بگیرید

فروشگاه اینترنتی ای بای

راهکار های نگهداری لپ تاپ که باید بدانید+ نکات مهم

نگهداری لپ تاپ
در این مطلب می‌خوانید:

چرا نگهداری لپ تاپ پر اهمیت است؟

نگهداری داده ها مهم است، زیرا نگهداری مناسب به موارد زیر منجر می شود:

افزایش طول عمر:

اگر لپ تاپ به درستی نگهداری شود، طول عمر آن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

صرفه جویی در هزینه:

گر نکات ما را برای حفظ لپ تاپ خود و افزایش عمر آن رعایت کنید، تا دو یا سه سال دیگر نیازی به خرید لپ تاپ جدید نخواهید داشت. در این صورت شما در هزینه خود صرفه جویی می کنید. (برای کسانی که بودجه کمی دارند، این یکی از مهمترین دلایل نگهداری لپ تاپ است!)

عملکرد خوب لپ تاپ:

نگهداری صحیح از لپ تاپ می تواند کیفیت عملکرد آن را افزایش داده و منجر به بهره‌وری بیشتر شود.

روش های نگهداری لپ تاپ:

در ادامه به مهم ترین نکات برای نگهداری از لپ تاپ ایسوس خواهیم پرداخت. این نکات به همراه چند نکته اضافی در انتهای مقاله به شما در نگهداری و محافظت از لپ تاپ کمک زیادی می کند. توصیه می کنیم این نکات را به دقت بخوانید و رعایت کنید.

  1. سیستم عامل خود را به روز نگه دارید

سعی کنید سیستم عامل، نرم افزار و نرم افزار آنتی ویروس خود را به روز کنید. به روز رسانی مداوم آزار دهنده نیست!

این اقدام را راهی مناسب برای محافظت از لپ تاپ خود در نظر بگیرید. می توانید لپ تاپ خود را طوری تنظیم کنید که به طور خودکار به‌روز شود. در این صورت نیازی نیست مدام ایده های خود را به روز کنید. همچنین، داشتن یک چک لیست مرتبط برای حداقل ۳ ماه به روز رسانی نرم افزار لپ تاپ می تواند مفید باشد.

در رابطه با این موضوع در وب سایت اچ پی آمده است: “اگر به دنبال تعمیر و نگهداری اولیه لپ تاپ هستید، به روز رسانی سیستم عامل خود یکی از ساده ترین راه حل ها است. چه کاربر ویندوز، مک یا لینوکس باشید، به‌روز نگه داشتن رایانه شخصی خود در صورت به‌روزرسانی‌های جدید، تضمین می‌کند که رایانه شما در بالاترین قدرت و عملکرد خود باقی می‌ماند.”

  1. تمیز نگه داشتن نمای بیرونی لپ تاپ

گرد و غبار، کثیفی، مو، کیک، قهوه برای لپ تاپ خوب نیست و می تواند بسیار مضر باشد. این مشکلات زمانی افزایش می یابد که این زباله ها از عملکرد صحیح فن جلوگیری کنند. بهتر است درب لپ تاپ را ببندید و در مواقعی که مجبور به خوردن یا نوشیدن هستید روی آن غذا و نوشیدنی داشته باشید.

همچنین به خاطر داشته باشید که لپ تاپ های گیمینگ به دلیل عملکرد بالا و سرعت بالای فن، بیشتر از سایر لپ تاپ ها در معرض آسیب گرد و غبار هستند. اسفنج ها برای تمیز کردن این ذرات کوچک عالی هستند. اگر احساس نمی کنید که می توانید خودتان لپ تاپ خود را تمیز کنید، از یک متخصص کمک بگیرید.

تمیز نگه داشتن نمای بیرونی لپ تاپ

پیشنهادی: لپ تاپ asus vivobook

انتخاب مواد شوینده مناسب برای شستن لپ تاپ

توجه داشته باشید که همه مواد شوینده برای لپ تاپ مناسب نیستند. سعی نکنید لپ تاپ را با صابون ظرفشویی یا وایتکس یا … (هر شوینده نامناسب دیگری!) تمیز کنید در نظافت لپ تاپ مواد شوینده وجود دارد. سعی کنید از آنها برای تمیز کردن لپ تاپ خود کمک بگیرید. برای تمیز کردن صفحه در اینترنت جستجو کنید، با انواع پاک کننده های لپ تاپ مواجه خواهید شد.

  1. نگهداری و حفاظت از نرم افزار لپ تاپ

اگر لپ تاپ شما به جای درایو حالت جامد (SSD) از هارد دیسک استفاده می کند، ماهی یک بار با استفاده از ابزار بهینه سازی دیسک آن را پارتیشن بندی کنید. اگر سیستم شما کند کار می کند، خودتان این کار را انجام دهید (مک ها نیازی به ادغام دستی ندارند).

مرحله بعدی حذف فایل ها و پوشه های غیر ضروری است اگر دیگر از برنامه یا فایلی استفاده نمی کنید، آن را حذف کنید افزایش میزان حافظه رم نیز در افزایش عمر رایانه مفید است. زیرا زمانی که کامپیوتر کمتر جستجو می کند و رم بیشتری برای کار با آن دارد، استرس کمتری به اجزای آن وارد می کند و دوام بیشتری دارد.

  1. لپ تاپ خود را خنک کنید

لپ تاپ ها مانند سایر قطعات الکترونیکی نباید بیش از حد گرم شوند و باید خنک نگه داشته شوند.

به همین دلیل است که مراکز داده (حداقل برای انسان) به طرز ناراحت کننده ای سرد نگه داشته می شوند. (مراکز داده ای که سرورها در آن قرار دارند دارای هوای خنک هستند.) رایانه شما از نور خورشید یا هر چیزی که دریچه های هوا را مسدود می کند دوست ندارد! گرمای بیش از حد باعث کاهش عمر قطعات می شود. یک کامپیوتر خنک بیشتر از یک کامپیوتر داغ دوام می آورد.

سعی کنید نرم افزاری را روی لپ تاپ خود نصب کنید که دمای دستگاه را به شما نشان دهد. اگر دما به بیش از ۸۵ برسد، به این معنی است که دستگاه شما باید خنک شود. مهم است بدانید که CPU لپ تاپ یک سیستم هوشمند است. این بدان معناست که پس از تشخیص گرمای بیش از حد، دستگاه عملکرد خود را کاهش می دهد تا لپ تاپ به دمای مورد نیاز برسد (عملکرد CPU در دماهای بالاتر کاهش می یابد).

خنک کننده لپ تاپ های سری ROG ایسوس

خنک کننده در لپ تاپ های بازی مهم است. سری لپ تاپ های گیمینگ ایسوس ROG را بررسی کنید

  1. ثابت نگه داشتن لپ تاپ (نکته مهم در مراقبت از لپ تاپ)

آیا دوست دارید هنگام کار بلند شوید و لپ تاپ خود را حرکت دهید؟ بهتره اینکارو نکنی! لپ تاپ هایی که از SSD استفاده می کنند کمتر در معرض آسیب ناشی از حرکت در حین کار هستند. زیرا مانند هارد دیسک (HDD) نمی چرخند.

بهتر است تمام کامپیوترها را قبل از حرکت به حالت Sleep قرار دهید. دلیل این امر این است که لپ تاپ هایی که از هارد دیسک استفاده می کنند دارای یک قطعه متحرک هستند که نباید دائما در حال حرکت باشد. اگر می خواهید در مورد آن بیشتر بدانید، ساختار HDD را مطالعه کنید.

  1. چیزی که به لپ تاپ وزن اضافه می کند قرار ندهید

لپ تاپ خود را در یک جعبه خالی نگه دارید. چیزی روی آن نگذارید. حتی اگر لپ تاپ شما “سخت” باشد، شما حق ندارید چیزی روی آن حمل یا قرار دهید. لولاهای لپ تاپ برای تحمل وزن زیاد طراحی نشده اند.همچنین تلاش نکنید که با متصل کردن تعداد زیادی لوازم جانبی و گجت وزن لپ تاپ را افزایش دهید.

  1. کابل های مربوطه (کابل شارژر و …) را در شرایط مناسب نگه دارید

اکثر مردم فراموش می کنند که با سیم های برق با مهربانی رفتار کنند! معمولا آن را تا می کنیم و در جیب های کناری می گذاریم. سوکت‌های آنها به راحتی آسیب می بیند. کابل ها را به اطراف نکوبید. آن را خیلی سفت خم نکنید. همچنین در صورت امکان از محافظ استفاده کنید. محافظ برق از لپ تاپ شما در برابر نوسانات شدید برق محافظت می کند. توجه داشته باشید که هر چه شارژر شما قدرتمندتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. به عنوان مثال، اگر یک لپ تاپ گیمینگ با شارژر ۲۳۰ واتی دارید، باید محافظت بیشتری داشته باشید.

  1. خاموش نشدن دائمی لپ تاپ

اگر در طول روز به طور منظم با لپ تاپ کار می کنید، آن را روشن نگه دارید. هر زمان که لپ تاپ را روشن می کنید، مقداری فشار روی آن وارد می شود. لپ تاپ را زیاد روشن و خاموش نکنید تا ساییدگی سخت افزار شما کاهش یابد. اگر چندین روز متوالی با لپ تاپ کار می کنید کافی است روزی یک بار آن را خاموش و روشن کنید.

اگر قرار نیست برای مدتی از لپ تاپ استفاده کنید، حتما آن را خاموش کرده، و در جای خنک نگهداری کنید. معمولا برنامه نویسان یا ویراستاران به طور مداوم و ساعات طولانی با لپ تاپ خود کار می کنند. این دسته از افراد باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشند.

خاموش نشدن دائمی لپ تاپ

برای مطالعه: بهترین لپ تاپ ایسوس

  1. روی لپ تاپ دارای ال سی دی، کیبورد و پنل لمسی مایع نریزید

تمیز کردن صفحه کلید، تاچ پد و ال سی دی بسیار مهم است. با توجه به ساخت این قطعات مراقب باشید که مایعی روی آنها نریزد. به عنوان مثال، در زیر صفحه کلید لپ تاپ سه لایه در یک ماتریس به یکدیگر متصل هستند. اگر مایع به کیبرد برخورد کرد، همانند این است که داخل پلاستیک فریزر آب ریخته اید و آن را خالی کرده اید! لایه ها به هم می چسبند و خشک نمی شوند.

  1.  از روش مناسب تمیز کردن صفحه کلید استفاده کنید

برای تمیز کردن صفحه کلید از پارچه ای آغشته به پاک کننده مایع (مانند شیشه پاک کن یا پاک کننده صقفحه نمایش) استفاده کنید. مطمئن شوید که حوله یا پارچه خیس نیست و فقط کمی مرطوب است. صفحه کلید را پاک کنید. برای تمیز کردن قسمت زیرین کلیدها و از بین بردن هرگونه زباله گیر افتاده بین آنها، لپ تاپ را برگردانید و چند ضربه به پشت آن بزنید تا تمیز شود. اگر لپ تاپ HDD ندارد این کار را انجام دهید. اگر هارد سیلندری دارید، از تعمیرکار بخواهید زیر کلیدها را تمیز کند.

  1. از روش صحیح تمیز کردن LCD استفاده کنید

برای تمیز کردن صفحه نمایش LCD لپ تاپ از اسپری تمیز کننده استفاده نکنید! با انجام این کار، اسپری می تواند تا پایین ال سی دی پایین بیاید و وارد لپ تاپ (جایی که مدارها قرار دارند) شود و باعث سولفاته شدن LCD و غیرقابل استفاده شدن آن شود.

برای تمیز کردن درست ال سی دی، باید چند قطره را روی یک پارچه نرم اسپری کنید و سپس پارچه را روی ال سی دی بریزید یا چند قطره مایع پاک کننده را روی ال سی دی اسپری کنید و سپس پارچه را روی سطح بالایی بکشید. صفحه نمایش ال سی دی.

  1. استفاده درست از لولای لپ تاپ

برای افزایش طول عمر لپ تاپ توجه داشته باشید که باید لولای دستگاه را از وسط باز و بسته کنید. اگر با گذشت زمان متوجه شدید که لولاهای دستگاه سفت شده اند، بنابراین باید فشار زیادی به آن ها بدهید تا باز شوند، کاری با لپ تاپ خود انجام ندهید و آن را به یک متخصص تحویل دهید.

در این شرایط باید لولا تعویض شود در غیر این صورت ممکن است قاب لپ تاپ را بشکند و آسیب بیشتری به لپ تاپ شما وارد کند.

  1. عملکرد صحیح پورت های ورودی و خروجی

پیگیری این موضوع ممکن است سخت باشد، اما سعی کنید درایوهای فلش یا سخت افزار را به لپ تاپ خود وصل نکنید! در صورت سوختن فلش، اتصال به لپ تاپ، پورت USB و همچنین تراشه پایینی دستگاه شما با مشکل مواجه خواهد شد. برای حل این مشکل، یک هاب برای دستگاه خود تهیه کنید که وضعیت فلش را بررسی می کند و همچنین مشکل پورت های از دست رفته را حل می کند. هاب به عنوان محافظ لپ تاپ عمل می کند و عملکرد پورت های USB را برای مدت طولانی‌تری تضمین می کند.

  1. از کیف لپ تاپ (و نه کوله پشتی!) استفاده کنید.

سعی کنید از یک کیف لپ تاپ مخصوص استفاده کنید. از کیف فقط زمانی استفاده کنید که آن را روی یک شانه بیندازید. وقتی کیف را روی دو شانه می گذارید کم کم کامپیوتر جلوی شما شکل پشت شما را می گیرد! این کار به کمر و لپ تاپ شما آسیب می رساند.

عملکرد صحیح پورت های ورودی و خروجی

  1. برای تمیز کردن لپ تاپ خود از الکل استفاده نکنید

استفاده از الکل و استون برای تمیز کردن لپ تاپ می تواند رنگ بدنه را تغییر رنگ دهد. لپ تاپ باید تا حد امکان با مواد شوینده تمیز شود.

  1. بلافاصله پس از انجام کارهای سنگین با آن دستگاه را خاموش نکنید

لپ تاپ را بلافاصله پس از انجام کارهای سنگین خاموش نکنید. کمی صبر کنید و اجازه دهید دستگاه خنک شود.

نکات اضافه نگهداری لپ تاپ

در زیر نکات تکمیلی را برای سالم نگه داشتن لپ تاپ و افزایش عمر آن بیان کرده ایم که خواندن آن ها را نیز به شما پیشنهاد می کنیم.

لپ تاپ را روی پتو یا فرش قرار ندهید

به خصوص اگر پتوی شما پف دار باشد! پرزهای فرش و پتو به داخل لپ تاپ نفوذ می کند و تنفس آن را محدود می کند. در نتیجه علاوه بر کثیف شدن لپ تاپ، دمای آن را نیز افزایش می دهند (بهترین مکان برای قرار دادن لپ تاپ روی یک سطح سخت و صاف است).

سرویس های دوره ای لپ تاپ

بهتر است سالی یک بار لپ تاپ خود را سرویس کنید. این به شما امکان می دهد تا در صورت وجود، به سرعت مشکلات را شناسایی کنید. همچنین اگر به دنبال تعمیر و نگهداری مناسب و محافظت از لپ تاپ خود هستید، مطمئن شوید که لپ تاپ خود را هر ساله توسط تعمیرکار حرفه ای برای تمیز کردن فن های گرد و غباری سرویس دهید.

هنگام تعیین فاصله زمانی بین سرویس ها، باید قدرت لپ تاپ خود و میزان استفاده از آن را در نظر بگیرید. اگر لپ تاپ شما با شارژ ۳ ساعت کار می کند و بیش از ۸ ساعت در روز با آن کار می کنید، باید در فواصل زمانی کوتاه تری (مثلاً شش ماه) لپ تاپ خود را سرویس کنید.

استفاده از محافظ صفحه کلید

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید هنگام کار با لپ تاپ غذا بخورید و بنوشید، تهیه محافظ صفحه کلید برای شما ضروری است. در این صورت احتمال آسیب رساندن به لپ تاپ کمتر خواهد بود (البته توصیه اکید داریم که هنگام خوردن و آشامیدن از لپ تاپ استفاده نکنید!)

نکته مهم در اینجا این است که اگر قصد خرید محافظ صفحه کلید برای لپ تاپ خود دارید، ابتدا باید مطمئن شوید که لپ تاپ شما هیچ خنک کننده ای از صفحه کلید دریافت نمی کند. بسیاری از لپ‌تاپ‌های بازی دارای تهویه هستند که باعث می‌شود هوا بهتر از کیبورد گردش کند و هوا از زیر کیبورد وارد لپ‌تاپ شود. همچنین محافظ صفحه کلید نباید در تایپ روزانه شما اختلال ایجاد کند. لپ تاپ را با دقت باز کنید

با لپ تاپ خود با مهربانی رفتار کنید! اگر کسی مدام می پرسد چگونه لپ تاپ را نگهداری کنیم؟ باید به او بگوییم که این موضوع بسیار مهم است. مراقب باشید لپ تاپ خود را به زور باز یا بسته نکنید. لولاهای لپ تاپ در صورت باز، بسته شدن یا تا شدن ناگهانی ممکن است آسیب ببینند.

مشکلات کوچک را نادیده نگیرید

هنگامی که با لپ تاپ خود کار می کنید، ممکن است متوجه شوید که دستگاه شما دیگر مانند گذشته کار نمی کند. اگر متوجه شدید که لپ تاپ رفتاری عجیب یا متفاوت از قبل دارد، آن را دست کم نگیرید. در بیشتر موارد، مشکلات جزئی خود به خود حل نمی شوند و به مرور زمان به مشکلات بزرگ تبدیل می شوند.اکنون یک مشکل کوچک می تواند باعث شود که کامپیوتر در زمان نیاز (در بدترین زمان ممکن!) از کار بیفتد.در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری، لطفاً با یک کلرشناس فنی یا تعمیرکار مشورت کنید.

نتیجه گیری

لپ تاپ وسیله ای ارزشمند است و یکی از گران ترین دستگاه های دیجیتال به حساب می آید. با رعایت نکات ساده نگهداری از لپ تاپ، می توانید عمر آن را افزایش دهید و سلامت بیشتری به دستگاه خود بدهید. در این مقاله برخی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام مراقبت از لپ تاپ خود در نظر بگیرید، بررسی شده است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *