به دلیل نوسانات قیمت دلار لطفا قبل از خرید تماس بگیرید

فروشگاه اینترنتی ای بای

انواع پنل مانیتور-کدام پنل ( VA, IPS,TN) بهتر است؟

انواع پنل مانیتور
در این مطلب می‌خوانید:

اکثر مردم با این واقعیت آشنا هستند که مانیتورها دارای وضوح و اندازه های مختلف و صفحه نمایش مات یا براق هستند یا ویژگی های مختلفی مانند نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز و قابلیت های سه بعدی را ارائه می دهند. اما وقتی در حال خرید مانیتور هستید، این ویژگی ها می توانند بسیار گیج کننده باشند.

یکی از مهم ترین ویژگی های مانیتور LCD نوع پنل آن است که عملکرد هر مانیتور را نشان می دهد و برای چه عملکردهایی مناسب تر است. اگرچه مانیتورها دارای دسته بندی های فرعی زیادی هستند، اما به طور کلی مانیتورها بر اساس عملکردشان به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. این سه گروه شامل پنل های TN، VA و IPS هستند که با ویژگی های هر کدام آشنا می شویم.

پنل های  ( Twisted Nematic) TN

مانیتورهای دارای پنل TN چند سالی است که در بازار بسیار محبوب بوده و سازندگان نیز علاقه زیادی به ساخت چنین محصولاتی داشته اند. از ویژگی های پانل های TN می توان به هزینه های تولید نسبتا پایین و واکنش پذیری نسبتا بالا اشاره کرد. در این مدل پیکسل ها به سرعت تغییر حالت داده و به نمایش روانتر تصاویر متحرک کمک می کنند.

برخی از نمایشگرهای TN نرخ تازه سازی بالاتری نسبت به معمول دارند (۱۲۰ هرتز به جای ۶۰ هرتز)، که به آنها اجازه می دهد از فناوری های سه بعدی استفاده کنند و همچنین بازی ها را روان تر اجرا کنند. پس از مدتی، این ویژگی ها با نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز به روز شدند.

یک مانیتور TN خوب تصاویر واضح با کنتراست کافی ارائه می دهد. تنها نقطه ضعف این نوع پنل، زاویه دید محدود است که معمولاً شامل ۱۷۰ درجه افقی و ۱۶۰ درجه عمودی است که در مقایسه با سایر پنل ها کمتر است. در واقع، به لطف این زوایای دید، هنگام نگاه کردن به مانیتور از کنار و به خصوص از بالا و پایین، متوجه تغییر رنگ محسوسی خواهید شد.

از آنجایی که مانیتورهای امروزی در اندازه های بزرگتر تولید می شوند، زوایای دید محدود بر عملکرد مانیتور تأثیر می گذارد، حتی اگر مستقیماً روبروی صفحه بنشینید. در واقع، رنگ‌های بالای صفحه ممکن است تیره‌تر و رنگ‌های پایین روشن‌تر باشند. بنابراین پنل TN به دلیل ایرادات احتمالی در دقت رنگ برای پروژه های حرفه ای در زمینه طراحی و عکاسی مناسب نمی باشد.

پنل

پانل های VA ( Vertical Alignment)

اگر نمایشگر LCD روی نمایش رنگ مشکی تنظیم شده باشد، فیلتر رنگی طوری کار می کند تا حداقل مقدار نور را از نور پس زمینه عبور دهد. اگرچه نمایشگرهای LCD این کار را به خوبی انجام می دهند، اما ممکن است فیلتر آنقدر قوی نباشد که سیاهی عمیق را نمایش دهد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد پانل های VA اثربخشی آنها در جلوگیری از نور پس زمینه در مواقع غیر ضروری است. این ویژگی منجر به سیاهی عمیق تر بین ۲۰۰۰:۱ و ۵۰۰۰:۱ و نسبت کنتراست بالاتر و همچنین ویژگی “کنتراست فعال” در مقایسه با سایر انواع LCD می شود. . این نوع مانیتورها حساسیت کمتری نسبت به تغییرات رنگ در لبه های صفحه نمایش دارند و در نتیجه برای افرادی که دوست دارند فیلم تماشا کنند و به طور روزانه کار کنند، انتخاب مناسبی هستند.

یکی دیگر از مزایای پنل های VA، زاویه دید و بازتولید رنگ بهتر آنها در مقایسه با پنل های TN است. علاوه بر این به دلیل تولید درجه بندی رنگ های دقیق تر،  جابجایی رنگ ها در صفحه نمایش کمتر به چشم می آید.از این نظر این نمایشگر ها انتخاب بهتری برای بازتولید دقیق رنگ هستند. اما این نمایشگرها در مقایسه با فناوری های IPS یا PLS کارایی چندانی ندارند. علاوه بر این، حتی اگر جهت سر در هنگام استفاده کمی تغییر کند، تغییر گاما در خاکستری و سایر رنگ ها نیز قابل مشاهده است.

نقطه ضعف اصلی پنل های VA مربوط به سطح پاسخ پایین و پیکسل هایی است که با سرعت نسبتا کم تغییر می کنند و باعث تار شدن تصاویر در هنگام حرکات سریع می شوند.

پیشنهادی : مانیتور ایسوس

panel3 | 1

پنل های (IPS (In-Plane Switching

این سه نوع فناوری بسیار شبیه به هم هستند و تفاوت اصلی آنها در این است که فناوری IPS توسط ال جی، فناوری PLS توسط سامسونگ و فناوری AHVA توسط AUO اختراع شده و در مانیتورهای این شرکت ها استفاده می شود. البته این سه نوع فناوری معمولاً در زیر مجموعه پنل IPS قرار می گیرند. نکته اصلی فروش این نوع پنل ها، دقت رنگ، پایداری و زاویه دید وسیع آن نسبت به سایر انواع نمایشگرهای LCD است. هر رنگ بدون توجه به موقعیت آن بر روی صفحه نمایش به شکل واقعی خود نمایش داده می شود. برخی از مدل های IPS و PLS از طیف رنگ گسترده تر و عمق رنگ بیشتر پشتیبانی می کنند. این ویژگی مانیتورهای دارای پنل های IPS و PLS را به ابزاری قدرتمند به خصوص برای پروژه های رنگی تبدیل می کند.

علاوه بر این، مانیتورهای IPS نسبت به مانیتورهای TN و VA کیفیت بالاتری نسبت به اندازه خود دارند. اگرچه در حال حاضر رزولوشن های متفاوتی برای طرح های مختلف وجود دارد. باید بگوییم که تراکم های مختلف، قیمت های کمتر و عملکرد رنگی این پنل، آن را نه تنها برای پروژه های رنگی حرفه ای، بلکه برای فعالیت های دیگری مانند بازی، کارهای روزانه و اداری مناسب می کند. امروزه شرکت های مختلفی این نوع مانیتورها را تولید می کنند و از طراحان و عکاسان با بودجه های کلان گرفته تا مصرف کنندگان معمولی با بودجه متوسط ​​می توان این دستگاه ها را خریداری کرد.

 

پاسخگویی پیکسل های پنل IPS بالاست، بنابراین در حین کار کمتر با مشکل تار شدن تصویر مواجه خواهید شد. علاوه بر این، کنتراست در این مدل ها بالا است.

حالا به ویژگی های انواع پنل های نمایشگر می پردازیم.

برای مطالعه: راهنمای خرید سیستم گیمینگ

ویژگی های پنل IPS :

ویژگی های پنل IPS

زاویه دید گسترده: پنل IPS رنگ و روشنایی ثابتی را در کل صفحه نمایش می دهد، حتی زمانی که از زاویه به آن نگاه کنید. این بدان معناست که می توانید از کیفیت تصویر یکسانی از هر صندلی در اتاق لذت ببرید یا صفحه نمایش را بدون خراب کردن تصویر با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

رنگ‌های دقیق: پنل‌های IPS دارای طیف رنگی وسیع و دقت رنگ بالایی هستند، به این معنی که می‌توانند طیف وسیعی از رنگ‌ها را نمایش دهند و آنها را مطابق با منبع بازتولید کنند. این بدان معناست که رنگ‌های واقعی‌تر و طبیعی‌تری را روی صفحه‌نمایش خواهید دید، به خصوص اگر تنظیمات تلویزیون خود را تنظیم کرده باشید.

 

زمان پاسخگویی سریع: پنل‌های IPS زمان پاسخگویی سریعی دارند، به این معنی که می‌توانند به سرعت رنگ‌ها را بدون ایجاد شبح یا تاری حرکت تغییر دهند. این بدان معنی است که می توانید از حرکات صاف و تیز روی صفحه لذت ببرید، به خصوص اگر در حال تماشای محتوای سریع یا انجام بازی های رایانه ای هستید.

 

ویژگی های پنل VA :

ویژگی های پنل VA

نسبت کنتراست بالا: پنل های VA نسبت کنتراست بالایی دارند، به این معنی که می توانند رنگ های بسیار عمیق و سفیدی بسیار روشن ایجاد کنند. این بدان معناست که می توانید جزئیات و کنتراست بیشتری را در صحنه ها یا محیط های تاریک ببینید یا از رنگ های زنده و پر جنب و جوش بر روی صفحه نمایش خود لذت ببرید.

 

حداکثر روشنایی: پانل های VA حداکثر روشنایی را دارند. این بدان معنی است که آنها می توانند بسیار روشن یا کم نور باشند. این بدان معناست که می‌توانید در هر شرایط نوری بدون از دست دادن کیفیت تصویر تماشا کنید یا از محتوای HDR (محدوده دینامیکی بالا) که به سطوح روشنایی بالا نیاز دارد، لذت ببرید.

 

ویژگی های پنل TN :

 

سرعت بالا: پنل TN در حالت تغییر سرعت بالایی دارد و به تغییرات تصویر واکنش نشان می دهد که آن را به بهترین انتخاب برای مانیتورهای بازی و برنامه های مرتبط با سرعت تبدیل می کند.

 

قیمت مناسب: پنل TN ارزان تر از نسل های قدیمی LCD است.

 

مصرف انرژی کمتر: پنل های TN کم مصرف هستند .

بهترین پنل مانیتور برای ما کدام است ؟

بهترین پنل مانیتور برای ما کدام است ؟

پنل های IPS دقیق ترین و دقیق ترین رنگ ها را نشان می دهند و همچنین دارای زاویه دید وسیع ۱۷۸ درجه می باشند که به این معنی است که اساسا می توانید از هر زاویه ای به صفحه نمایش نگاه کنید و کیفیت و کنتراست تصویر تغییری نمی کند.اما بستگی به نوع استفاده کاربر دارد.

بهترین پنل مانیتور برای بازی کدام است ؟

سعی کنید یک مانیتور بازی با پنل IPS بخرید. عملکرد این پنل بسیار بهتر از پنل های TN و VA است و تصویر واضحی را نشان می دهد. همچنین دارای زوایای دید عالی است. البته باید به این موضوع فکر کنید که پنل های VA کنتراست بهتری ارائه می دهند و رنگ ها عمق بیشتری دارند.

 

جمع بندی

پنل های مورد استفاده در نمایشگرهای LCD شامل سه گروه اصلی پنل های TN، VA و IPS می باشد. پنل های TN در حال حاضر رایج ترین نوع هستند که عملکرد تصویر مناسب و پاسخ عالی را با قیمت مناسب به کاربران ارائه می دهند. مانیتورهای دارای پنل VA کمترین سرعت را در بین سه گروه دارند، اما کنتراست عالی دارند و از فناوری عملکرد رنگ پیشرفته تری نسبت به پنل های TN استفاده می کنند.

با این حال، پنل‌های IPS، PLS و AHVA که در رده IPS قرار می‌گیرند، بهترین و دقیق‌ترین رنگ‌ها را دارند و زاویه دید وسیع‌تر، کنتراست بهتر و زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر را ارائه می‌کنند.

به طور کلی باید گفت که نگاه به مزایا و معایب انواع نمایشگرها و مقایسه این عوامل با هم نقطه شروع خوبی برای خرید بهترین گزینه با توجه به کاربری کاربر است.

تلاش کردیم تا با ارائه این اطلاعات درباره انواع پنل های مانیتور بتوانیم بهترین مشاوره را برای شما E-BUYما در گروه
کاربران عزیز در اختیار بگذاریم .

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *