به دلیل نوسانات قیمت دلار لطفا قبل از خرید تماس بگیرید

فروشگاه اینترنتی ای بای

تفاوت Intel و AMD

تفاوت Intel و AMD
در این مطلب می‌خوانید:

بررسی تفاوت Intel و AMD

تفاوت Intel و AMD چیست؟ سی پی یو amd بهتره یا intel ؟ سلام خدمت شما همراهان عزیز، در این مقاله میخواهیم به بررسی بهترین cpu لپ تاپ بپردازیم تا شما در هنگام خرید لپ تاپ راحت تر تصمیم بگیرید. زیرا یکی از مهم ترین مسائل در هنگام خرید لپ تاپ و انتخاب مدل و انتخاب پردازنده است. اگر شما تفاوت بین AMD و Intel را بدانید میتوانید تصمیم بهتری را بگیرید. پس تا انتهای این مقاله همراه مجله ای بای باشید

تفاوت بین سی پی یو اینتل و AMD

تفاوت بین سی پی یو اینتل و AMD

تعریف کلی CPU

یکی از اصلی‌ ترین قطعه ها ‌در کامپیوتر، پردازنده‌ی آن است. سی پی یو (CPU) برای اجرای کارهای محاسباتی، اجرای برنامه ها مورد استفاده قرار میگیرد. سی پی یو به شکل تراشه های کوچک اکثراً مربعی شکل هستند که روی مادربورد دستگاه ها قرار گرفته است.

در میان تولیدکنندگان سی پی یو‌ های کامپیوتر و لپ تاپ، دو شرکت برتر Intel و AMD هستند که جزو قوی ‌ترین و معروف‌ ترین برند سی پی یو هستند که همیشه باهم در رقابت هستند. در این مقاله میخواهیم به این موضوع بپردازیم که کدام یک از این دو تولید کننده سی پی یو AMD یا INTEL قوی تر هستند؟

سی پی یو اینتل بهتره یا ای ام دی؟ کدام ارزانتر است؟

سی پی یو اینتل بهتره یا ای ام دی؟ کدام ارزانتر است؟

ای ام دی چیست؟ / بررسی شرکت AMD

AMDچیست؟ در ابتدا میخواهیم با هم به بررسی شرکت ای ام دی بپردازیم. شرکت amd در سال ۱۹۶۹ میلادی و در ایالت کالیفرنیا فعالیت خود را شروع کرد. شرکت AMD هم اکنون پردازنده‌های مرکزی (CPU) کامپیوتر، پردازنده‌های گرافیکی، پردازنده‌ Workstation و حتی چیپ‌ ست‌ مادربورد را تولید می‌کند.

AMD در سال ۲۰۰۶ شرکت ATI را در سال ۲۰۰۶ خرید تا بتواند در کنار سی پی یو AMD ، در بازار گرافیک خود را به طور قوی وارد کند و به یکی از بزرگ ‌ترین تولید کنندگان پردازنده‌های گرافیکی لقب بگیرد.

جالب است بدانید که شرکت AMD در ابتدا فعالیتش در رقابت با شرکت Intel کم آورد و حتی تا مرز ورشکستی هم پیش رفت، اما در سال‌های اخیر توانست تا با تولید پردازنده‌ و گرافیک‌های قدرتمند و با سیاست کاهش قیمت محصولات، سهم زیادی از بازار را در دستان خودش بگیرد و رقیب سر سخت تیم اینتل آبی شود.

سی پی یو AMD چه فرقی با اینتل دارد

سی پی یو AMD چه فرقی با اینتل دارد

اینتل چیست/ بررسی شرکت Intel

Intel  چیست؟ شرکت اینتل در سال ۱۹۶۸ تاسیس شد و در دهه ۱۹۷۰ میلادی، به یکی از شرکت های تولید کننده قوی ‌ترین تراشه‌ها تبدیل شد و توانست تراشه ۸۰۸۶ را به بازار قطعات کامپیوتری عرضه کند. سسپس شرکت IBM این پردازنده را به عنوان یک پردازنده قدرتمند در محصولات کامپیوتر شخصی خود یعنی همان (PC) استفاده کرد.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم شرکت AMD یکی از مهم‌ ترین رقیبان اینتل محسوب میشد و از سال ۲۰۰۰ به طور جدی باهم رقابت میکردند و اینتل با تسلط بر بازار پردازنده‌ها، سهم بالاتری را هر ساله به خود اختصاص میداد. حتی در سال ۲۰۱۳ مؤسسه اینتر، برند اینتل به‌ عنوان برند ارزشمند جهان معرفی کرد.

این دو برند توانستند که CPU متنوع و با قدرت چشم گیری را روانه ‌ی بازار کنند که هرکدام مشخصه و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. این تنوع در سی پی یو ها، انتخاب را سخت می‌کند. در حدی که ما هنوز متوجه نشدیم سی پی یو intel بخریم یا  Amd ؟ در ادامه میخواهیم به مقایسه CPU Intel و AMD بپردازیم تا شما رو با تفاوت‌ اینتل و ای ام دی آشنا کنیم و انتخاب را در هنگام خرید لپ تاپ برایتان راحت ‌تر کنیم.

بیشتر بخوانید: تفاوت رم ddr3 و ddr4 و ddr5 چیست؟

سی پی یو اینتل چیست؟

سی پی یو اینتل چیست؟

تفاوت سی پی یو اینتل و ای ام دی چیست؟

مقایسه‌ اینتل و ای ام دی یکی از سوالات پرتکرار شما کاربران عزیز است. در اینجا میخواهیم به تفاوت عملکردی سی پی یو AMD  و Intel بپردازیم. سی پی یو اینتل و ای ام دی را اگر بخواهیم به طور کلی بررسی کنیم هردو قدرتمند هستند و در یک سطح قرار دارند. اما پاسخ به این سوال که کدام یک از این پردازنده ها از نظر عملکردی بهتر است، کاملا به نوع کار شما بستگی دارد.

آیا شما دنبال لپ تاپ گیمینگ هستید؟ یا یک برنامه نویس هستید و به دنبال خرید لپ تاپ برنامه نویسی میگردید؟در حال حاضر در بازار لپ تاپ ها، با توجه به نسل فعلی CPU های AMD و intel این سوال در هر سطح از کار، عملکرد متفاوتی دارند. اما یکی از معیارهای ما در انتخاب بهترین سی پی یو ها بحث قیمت و کارایی عملکرد پردازنده است.

برخی از مدل های پردازنده های اینتل که گرانترین هستند، در نرم افزارهای طراحی بهترعمل می کنند و برخی از سی پی یو های شرکت AMD به دلیل هسته های قوی تری که دارند، در هنگام بازی ها عملکرد بهتری دارند. که در ادامه میخواهیم به بررسی قیمت و عملکرد این دو پردازنده بپردازیم.

فرق بین سی پی یو اینتل و ای ام دی چیست؟

فرق بین سی پی یو اینتل و ای ام دی چیست؟

تفاوت قیمت سی پی یو اینتل و AMD ؟ کدام ارزان تر است؟

از مهم ‌ترین ملاک های هر فرد در هنگام خرید CPU و خرید لپ تاپ، قیمت لپ تاپ است. معمولا سی پی یو AMD ارزان تر از اینتل هستند. البته یکسری استثنا ها هم وجود دارد. مثلا جدیدترین نسل پردازنده‌ AMD یعنی سری Ryzen که مناسب گیمینگ است، قیمتی بالاتر از Intel دارد. برای مثال مثلاً AMD Ryzen 9 5950x گران ترین و جدیدترین پردازنده ای ام دی این شرکت است که قیمتی حدود $۵۳۵۱ دلار دارد.

اما تکنولوژی قوی که در این سی پی یو به کار قیمت به نسبت بالای آن را توجیه می‌کند. این مدل سی پی یو با داشتن ۱۶ هسته و ۳۲ threads توانسته که از پرچم‌ دار قبلی خودش Ryzen 9 3900X جلو بزند. در کنار آن به دلیل مموری cache بیشتر و حتی سرعت پردازش بالاتری که دارد توانسته قردتمند ترین سی پی یو AMD بشود.

در زمان خرید لپ تاپ گیمینگ، باید توجه کنید که تناسب بین عملکرد سیستم و بودجه باید رعایت شود. دراین بخش میخواهیم بررسی کنیم کدام CPU مناسب گیم و گیمر ها می باشد؟ اگر به دنبال تجربه ‌بازی فوق العاده هستید بهتر است سراغ AMD Ryzen بروید. برای مثال میتوانید از یک سی پی یو Ryzen 7 یا Ryzen 9 بهره ببرید.


تفاوت هارد HDD و SSD چیست ؟

خرید لپ‌تاپ ایسوس با سی پی یو AMD

خرید لپ تاپ ایسوس با سی پی یو AMD

نگاهی کلی به سری پردازنده AMD رایزن

بهترین سی پی یو برای لپ تاپ گیمینگ و گیمر ها:

Rayzen3: این نسل مناسب کامپیوتر شخصی سطح پایین است – با قیمت بسیار پایین

Rayzen5: این پردازنده میان سطح است- با توجه به مشخصات، قیمت بسیارمناسبی دارد – مناسب برای گیمینگ

Rayzen7: این سری از پردازنده ها گاملا مناسب گیمرها و سیستم‌های گیمینگ سطح بالا و حرفه‌ای است – قیمت با توجه به کارایی مناسب

 Rayzen9: این پردازنده بالاتر از سیستم مورد نیا- اکثرسیستم گیمینگ ایت- سیستمی قدرتمند – قیمت بالا

Threadripper: در حقیقت سوپر پردازنده‌ ای با تعداد هسته ‌های بسیار بالا و مناسب برای ورک‌استیشن‌ها است.

برای استفاده‌ی روزانه و مولتی تسکینگ AMD Ryzen یک انتخاب مناسب است. فقط به یاد داشته باشید که پردازنده‌های AMD نسبت به Intel داغ‌تر می‌شوند. به همین دلیل باید یک فن کمکی یا سیستم مایع خنک‌کننده برای پردازنده‌ی جدید خود بخرید.

در پردازنده اینتل، هر تراشه دارای گرافیک یکپارچه Intel HD یا Iris است. به همین دلیل می‌توانید بازی‌های سنگین کنید یا ویدئوهای با کیفیت بالا استریم کنید. در هر دو نوع پردازنده اگر می‌خواهید بازی‌های سنگین کنید باید یک GPU قوی هم خریداری کنید.

بهترین لپ‌تاپ گیمینگ - کدام سی پی یو مناسب لپ‌تاپ گیم است؟

بهترین لپ تاپ گیمینگ – کدام سی پی یو مناسب لپ تاپ گیم است؟

نگاهی کلی به سری پردازنده اینتل core

  •     Core i3  ضعیف ترین در این رده  – مناسب کار های روزمره
  •     Core i5 در رده متوسط در این رده قرار می گیرد – برای کارهای مهندسی – گرافیکی سبک – بازی های متوسط
  •     Core i7 را می توان قوی ترین در این رده نامید – مناسب بازی های قدرتمند – کارهای گرافیکی سنگین
  •     Core i9 دارای بالاترین توان و قدرت در این سری از پردازنده های بوده و بسیار گران قیمت می باشند.

نکته مهم :

البته به نسل سی پی یو هم بستگی دارد. نسل سی پی یو در واقع عددی است که بعد core i3 یا Core i5  می آید. مثلا در سی پی یو intel core i9 12950 HX عدد ۱۲ نسل این سی پی یو است. هر چه این عدد بالا تر باشد یعنی جدیدتر بوده و قوی تر می باشد.  یعنی لپ تاپ core i3 نسل ۱۲ از لپ تاپ core i5 نسل ۴ بسیار قوی تر است. پس در هنگام خرید لپ تاپ به نسل آن هم توجه کنید.

آموزش ساختن اپل آیدی

آموزش ساختن اپل آیدی

مقایسه Core i3 با Ryzen3

شرکت AMD پردازنده اقتصادی، Ryzen 3 3300X و Ryzen 3 3100 را معرفی کرده است. این دو پردازنده برای رقابت کردن با دو پردازنده اقتصادی اینتل یعنی با Intel Core i3-10300 و Core i3-10100 طراحی شده‌اند.

دو پردازنده شرکت اینتل یعنی: Intel Core i3-10300 و Core i3-10100 به عنوان مدل ‌های اقتصادی، سوکت LGA1200 دارای ۴ هسته و ۸ رشته هستند. هر ۴ پردازنده میان رده AMD و Intel که برای بازار اقتصادی طراحی شده‌اند، دارای توان حرارتی ۶۵ وات هستند.

Ryzen 3 3300X و Ryzen 3 3100 به همراه Core i3-10300 و Core i3-10100 در مقایسه بنچمارک CineBench 20 در مقابل یکدیگر قرار گرفته ‌اند. نتایج نهایی تا حد زیادی به همدیگر نزدیک بودند اما پردازنده‌های AMD امتیازهای به مراتب بیشتری را کسب کرده‌اند. مسئله قیمت به نسبت عملکرد، احتمالاً یک گزینه مهم برای کاربران خواهد بود.

در پایین، جدول مقایسه دو سی پی یو AMD Rayzen3 – 5300U با  Intel Core i3-1125G4 را مشاهده میکنید. با این مقایسه میتوانید تشخیص دهید که کدام یک از این سی پی یو در هنگام خرید لپ تاپ مناسب شما است.

مقایسه سی پی یو های AMD Rayzen3 - 5300U با Intel Core i3-1125G4

مقایسه سی پی یو های AMD Rayzen3 – 5300U با  Intel Core i3-1125G4

مقایسه Core i7 با Rayzen5 :

♦در اینجا میخواهیم به مقایسه دو پردازشگر Core i7-1135G7 و Ryzen5 – 5500U بپردازیم. طبق تحیقات انجام شده و رتبه بندی و بنچمارک های این دو پردازشگر، اینتل ارزان‌تر از رایزن قیمت‌گذاری شده است این تفاوت قیمت حداقل ۲۰ دلاری می باشد.

در تست های انجام شده در مورد این پردازشگرها در گیم و بازی، دو پردازشگر مرکزی Core i7-1135G7 و Ryzen 5 5500U در کل عملکرد مشابهی را از خود به نمایش میگذارند. اما در نرم‌ افزارهای گرافیکی نماینده‌ی AMD در مجموع ۱۰درصد بهتر عمل میکند. با این حال به نظر ای بای اگر محدودیت در هزینه دارید و میخواهید یک خرید هوشمندانه انجام دهید، نسخه‌ی Ryzen 5 را خریداری کنید.

مقایسه سی پی یو Core i7-1135G7 و Ryzen5 - 5500U

مقایسه سی پی یو Core i7-1135G7 و Ryzen5 – 5500U

سخن پایانی

در این مقاله ما به بررسی جداگانه دو برند سی پی یو اینتل و سی پی یو AMD پرداختیم. همچنین باهم بررسی کردیم که سی پی یو اینتل بخریم یا سی پی یو amd . تفاوت اینتل core i3 با amd rayzen 3 چیست؟ باهم به یک مقایسه پرداختیم و همچنین با core i7 با rayzen 5 بررسی کردیم. ممنون که تا پایان مقاله همراه ما بودید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *