به دلیل نوسانات قیمت دلار لطفا قبل از خرید تماس بگیرید

فروشگاه اینترنتی ای بای

انواع رزولوشن تصویری

انواع رزولوشن تصویری
در این مطلب می‌خوانید:

ما در این مقاله به بررسی انواع رزولوشن تصویری  و فرق بین آنها وفاکتورها و نکات مهمی که باید در زمان خرید مانیتور برحسب نیاز و سقف بودجه ای که در نظر گرفته اید می پردازیم و شما را جهت انتخاب بهتربرای خرید مانیتور مورد نیاز شما راهنمای می کنیم . 

انواع رزولوشن تصویری | FULL HD/ULTRA HD/2K/4K/8K

فرق بین رزولوشن‌ها از تعداد نقاط پیکسل‌هایی که روی مانیتور نشان داده می‌شوند، مشخص می شود . به زبان ساده تر رزولوشن چیست ؟ منظور از رزولوشن این است که پنل تصویر مانیتور از چندین پیکسل تشکیل شده است. هر چه تعداد پیکسل‌ها بالاتر یا همان نقاط بیشتر باشد، کیفیت و وضوح مانیتور نیز افزایش پیدا می کند.

نرخ عددی رزولوشن های FULL HD/ HD/ ULTRA HD/ 2K/ 4K/ 8K  به صورت  زیر می‌باشند:

  1. رزولوشن پنل تصویر HD برابر است با ۷۲۰*۱۲۸۰ پیکسل
  2. رزولوشن پنل تصویر FULL HD برابر است با ۱۰۸۰*۱۹۲۰ پیکسل
  3. رزولوشن پنل تصویر ۲K برابر است با ۱۰۸۰*۲۰۴۸ پیکسل
  4. رزولوشن پنل تصویر ۴K یا ULTRA HD برابر است با ۲۱۶۰*۳۸۴۰ پیکسل
  5. رزولوشن پنل تصویر ۸K برابر است با ۴۳۲۰*۷۶۸۰ پیکسل
فرق بین رزولوشن تصویر

دو فاکتور مهم که در پنل های تصویر باید در نظر بگیریم

ابعاد مانیتور و رزولوشن تصویر دو فاکتور مهم برای انتخاب مانیتور در زمان خرید می باشد ، در حالی که ابعاد به اندازه فیزیکی صفحه نمایش مانیتور گفته می شود و رزولوشن تعداد پیکسل‌های به نمایش درآمده گفته می شود . هر پیکسل در واقع یک تک نقطه در صفحه نمایش مانیتور است.

رزولوشن های تصویری مانیتور

بررسی رزولوشن های مختلف تصویر

کیفیت HD

مانیتور با رزولوشن HD با کیفیت عالی دارای پنل تصویری ۷۲۰*۱۲۸۰ پیکسل هستند و این به معنی  حدود یک میلیون پیکسل بر روی صفحه نمایش است. 

کیفیت FULL HD

مانیتورهای موجود در بازار با کیفیت FULL HD دارای وضوح تصویر قوی تری نسبت به مانیتورهای سری HD است  که نسبت رزولوشن آن  ۱۰۸۰*۱۹۲۰  پیکسل است که معادل آن بیش از ۲ میلیون پیکسل می‌باشد.

کیفیت ۲K

مانیتورهای موجود در بازار با کیفیت  ۲K با نسبت تصویر ۱۰۸۰*۲۰۴۸ پیکسل، یک ورژن متوسط بین رزولوشن‌های تصویری با کیفیت FULL HD و ULTRA HD است که یکی از کمیاب ترین نوع پنل های صفحه نمایش در بازار مانیتورها است. پنل نمایش  ۲K عمدتاً در صنعت فیلمسازی DCI (دی سی آی) مورد استفاده قرار می گیرد . از این رزولوشن عموماً برای صفحه نمایش‌های نسبت ۱۹:۱۰ استفاده می‌شود.

کیفیت ۴K یا ULTRA HD

اگرچه نسبت رزولوشن ۲۱۶۰*۳۸۴۰ را به عنوان نسبت تصویر اصلی برای مانیتورهای با کیفیت ۴K می‌دانند اما این رزولوشن دارای نسبت‌های تصویری متفاوتی هستند. یکی از کاربرد های این نسبت‌های تصویری که در صنعت فیلم و انیمیشن سازی است که دارای نسبت تصوری ۲۱۶۰* ۴۰۹۶ پیکسل است.

 نسبت تصویری که در مانیتورهای با کیفیت ULTRA HD به کار رفته ۲۱۶۰*۵۱۲۰ پیکسل است. 

رزولوشن تصویر مانیتورهای با کیفیت ULTRA HD در واقع ترکیبی از استاندارد مورد تایید سینمای دیجیتال ۴K است.

کیفیت ۸K

مانیتور با کیفیت ۸K با داشتن چهار برابر پیکسل بیشتر از ۴K، این سری از  مانیتورها دارای رزولوشن ۴۳۲۰*۷۶۸۰ هستند. این نوع رزولوشن تصویری در بازار مانیتور ها با نام FULL ULTRA HD یا ۸K UHD نیز شناخته می‌شود .

رزولوشن با کیفیت ۸K حدود چهار برابر تعداد پیکسل های بیشتری نسبت به مانیتورهای ۴K دارد. به زبان ساده تر، تعداد پیکسل‌های تصویری مانیتورهای ۴K 8 میلیون پیکسل است و تعداد پیکسل‌های تصویری مانیتورهای  ۸K، ۳۳ میلیون پیکسل است.

نتیجه گیری

مانیتور یکی از فاکتورهای مهم در زمان خرید یک سیستم کامپیوتری می باشد و شما قبل از خرید باید به پنل تصویری و کاری که با مانیتور انجام می دهید و سقف بودجه ای که در نظر گرفته اید را در نظر بگیرید .

جهت مشاهده کالا و خرید آسانتر از سایت ای بای دیدن فرمایید .

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *